Wat leer je allemaal tijdens een cursus feedback geven?

Veel mensen vinden het heel moeilijk om op een constructieve manier feedback te geven, of dat nu is in privé situaties of op het werk. Zeker als je een leidinggevende functie hebt komt het er vaak op aan dat je mensen vertelt wat ze verkeerd doen en hoe ze effectiever kunnen werken. Dit is echter niet voor iedereen even gemakkelijk, daar hebben ze bij feedbackgeven.nl een cursus feedback geven ontwikkeld. Deze is bedoeld voor mensen die onder andere de volgende dingen ervaren tijdens het communiceren:

  • Het moeilijk vinden om grenzen aan te geven
  • Het moeilijk vinden om mensen op hun fouten aan te spreken
  • Niet goed weten hoe je een compliment geeft dat écht aankomt
  • Je erg aangevallen voelen als je zelf negatieve feedback ontvangt

Het gekke is dat je pas op een goede en constructieve manier feedback kunt geven als je zelf in staat bent op feedback te ontvangen. In de cursus feedback geven gaan ze daar dus ook op in. Het is vaak de kunst om feedback (ook wel kritiek genoemd) niet persoonlijk op te nemen. Het gaat namelijk niet om wie je ‘bent’ maar om wat je ‘doet’. En dat kun je veranderen, aangezien het meer te maken heeft met je kennis en vaardigheden. Iedereen kan altijd leren, en als je inziet dat iedereen fouten maakt en dat dat niet persoonlijk is, wordt feedback ontvangen een stuk makkelijker. In de cursus feedback geven ga je dus ook zelf leren hoe je je open kunt stellen voor tips en adviezen van anderen. Want als je daarvoor openstaat gaan mensen vanzelf de feedback die jij geeft serieuzer nemen. 

Een cursus feedback geven: Wat leer je?

Tijdens de cursus feedback geven van feedbackgeven.nl leer je onder andere hoe je een stuk duidelijker overkomt in je communicatie. Je leert je woorden zo te kiezen dat je niet aanvallen overkomt, waardoor de andere persoon zich niet te persoonlijk benaderd voelt. Dit is een belangrijk onderdeel van deze cursus feedback geven. Leren dezelfde boodschap op een constructieve wijze over te brengen is key voor goede communicatie en een positief resultaat. De woorden die je kiest kunnen daar aan bijdragen, maar ook je toon en je lichaamshouding. Als je je bewust wordt van al deze zaken zul je merken dat dit soort gesprekken je in de toekomst een stuk makkelijker afgaan. Bovendien leer je reageren op eventuele negatieve reacties op jouw feedback. Je leert hoe je jouw mening onderbouwt en hoe je de ander kunt overtuigen van de waarde van jouw feedback.

Goed feedback geven draait om bewustwording

Als je de cursus feedback geven volgt zul je merken dat een groot deel ervan is gebaseerd op bewustwording. Als jij namelijk weet hoe je op andere mensen overkomt en dit heel bewust kunt aanpassen en bijsturen ben je al een heel eind. Je leert er proactief en constructief optreden in gesprekken, vergaderingen en presentaties, en ook dat helpt je bij het serieus genomen worden door je collega’s of ondergeschikten. Ten slotte focust deze cursus feedback geven zich op hoe je je zelfverzekerder kunt voelen tijdens het voeren van dit soort gesprekken. Als jij namelijk heel onzeker overkomt is de kans groot dat jouw gesprekspartner je niet serieus neemt. Dat zou zonde zijn, want de boodschap die je over wilt brengen is waardevol. Voel jij je ook wel eens onzeker op de werkvloer of durf je niet goed anderen aan te spreken op hun fouten? Volg dan deze cursus! Je gaat er gegarandeerd veel leren over communicatie, en daardoor beter functioneren. 

Reageren is niet mogelijk