Wat is centrummanagement?

Centrummanagement is een onderdeel van citymanagement, waarbij er vooral wordt gedacht aan de publieke functies en de positie van de stad ten opzichte van het land. Dus denk bijvoorbeeld aan de uitgaansgelegenheden en bereikbaarheid per openbaar vervoer. De 1e centrummanager in het land was Jorien de Soet. Zij startte een groot samenwerkingsverband in hartje Utrecht met de naam ‘Kordaat in de ruimte’. Haar grootste doel in Utrecht is om de gehele economische centrumvisie te beheren. De voorbeelden hiervan zijn kwaliteit van de winkels en ook de hoeveelheid winkels per onderdeel, dus denk dan aan bijv.:  

  1. eetgelegenheden
  2. Recreatieve bedrijven
  3. Musea
  4. kroegen

Maar ook de hoeveelheden parkeerplaatsen of de hoeveelheid treinen die er per dag stoppen zijn een onderdeel van haar werk als centrummanager. Als centrummanager probeer je dus tussen meerdere partijen te bemiddelen, zodat een stad of gebied aan alle behoeften van de consument kan voldoen. Deze bemiddeling klinkt heel erg vanzelfsprekend, maar je moet jezelf bedenken, dat een private organisatie ook allerlei eisen heeft, voordat zij zich willen vestigen in een bepaalde stad of gebied. De centrummanager zorgt er dan dus ook voor dat er een betere samenwerking plaatsvindt en dat er compromissen worden gesloten, zodat iedereen grotendeels zijn zin krijgt. Dit leidt er uiteindelijk toe dat er kan worden gestreefd naar een geoptimaliseerd centrummanagement. Een geoptimaliseerd centrummanagement is dan ook het doel van een centrummanager. De stad moet aan het einde van het proces perfect zijn ingericht, zodat er goed geleefd kan worden.

Het proces van centrummanagement

Bij het proces van centrummanagement komt veel bij kijken. Zo moet er worden gekeken naar zowel tactische als strategische keuzes op basis van wie ze binnenhalen en waarom ze zulke bedrijven nu binnenhalen. Er moet namelijk geen conflict ontstaan met andere winkels, omdat er dan een grote kans is dat er eerdere bedrijven die ze hebben binnengehaald het centrum willen verlaten. Er moet dus worden gekeken naar zowel de kwaliteit van de winkels als de kwantiteit van de winkels. De koopkracht in grote steden zoals in Utrecht is heel divers. Waardoor er door de bevolkingsgroep met relatief minder geld vraag is naar winkels die relatief niet duur zijn. Maar er moet dus ook gedacht aan de allerrijkste, die willen shoppen in bijv. de Bijenkorf. Het proces van het centrummanagement is dus lastig, maar ook uitdagend. De opdracht om aan iedereens behoefte te doen is het aller moeilijkst aan deze baan. Gelukkig legt : http://kordaatinruimte.nl/portfolio/centrummanagement-utrecht/ nog eens kort uit, wat zij precies doen in jouw stad.

De realiteit

In de realiteit zal je als consument niet veel merken van het centrummanagement. Je ziet winkels en bedrijven komen en gaan. Je denkt hierbij niet aan het centrummanagement dat hier vooraf een belangrijke rol in heeft gespeeld. Dit stuk is dan ook wel een ode aan de centrummanager in jouw stad, die ervoor zorgt dat jij volledig kan genieten in de stad, zonder dat je iets tekort komt. Als je erover nadenkt; een stad zonder centrummanagement, dat zou een complete chaos zijn. Elk bedrijf gaat maar zitten waar hij zelf wil en de private organisaties bepalen dan hoeveel er betaald moet worden. We zitten dan straks met bijv. 5 koffiewinkels naast elkaar, omdat er niemand is die ervoor zorgt en controleert of het nodig is dat er daar een nieuwe koffiewinkel komt. Dus dit is een ode aan het centrummanagement en de centrummanagers, die er elke dag weer voor zorgen dat wij als consument tevreden kunnen zijn met de gelegenheden waar we ons kunnen vermaken in onze eigen stad of dorp.

Reageren is niet mogelijk