Tips voor een goede SWOT-analyse

Een SWOT-analyse is iets wat ieder bedrijf, hoe klein of groot ook, moet doen. Het helpt je bij het maken van belangrijke beslissingen en brengt een aantal heel interessante zaken voor je in kaart. Na deze analyse ben je beter in staat het grotere geheel te zien en kun je dus in grotere lijnen gaan plannen. Op de website van teamleader vind je in de vorm van een blog uitgebreide informatie over dit onderwerp. Ze schrijven bijvoorbeeld dat het belangrijk is dat je deze SWOT-analyse niet in je eentje uitvoert. Dit is een valkuil voor veel werkgevers, ze denken dat ze het zelf het beste weten en vinden het moeilijk om te luisteren naar de kennis en expertise van hun werknemers. Maar het is goed om je te beseffen dat twee altijd meer weten dan één, en dat jouw werknemers daadwerkelijk ‘in the field’ actief zijn. Daardoor kan het zijn dat hen dingen opvallen waar jij nog niet eens aan gedacht had. Of dat nu op het gebied van concurrenten is of de kansen en risico’s van jouw bedrijf. Werknemers weten vaak meer dan je denkt, is dat niet de reden dat je ze hebt aangenomen?

De kenmerken van een SWOT-analyse

Even terug naar de kern, want welke vier aspecten vormen samen een goede SWOT-analyse? Deze vier kenmerken zijn altijd hetzelfde, de naam van de analyse is er zelfs op gebaseerd. Elke letter van het woord SWOT staat namelijk voor een van de onderdelen, namelijk:

  • S – Strenghts; waar blinkt jouw bedrijf in uit?
  • W – Weaknesses; Waar zitten de knelpunten en zwakke plekken?
  • O – Opportunities; Waar liggen buiten jouw bedrijf de kansen?
  • T – Threats; Waar liggen buiten jouw bedrijf de bedreigingen en risico’s?

Al deze vier onderdelen samen vormen een SWOT-analyse. Het is niet mogelijk deze analyse volledig uit te voeren als je een van de onderdelen uitsluit. Als je erover nadenkt snap je ook waarom ze allemaal even belangrijk zijn. Veel mensen zijn geneigd om enkel te focussen op hun kansen en mogelijkheden, maar als je weigert in te zoomen op jouw zwakke punten en bedreigingen mis je een belangrijk aspect van ondernemen. 

Hoe teamleader jouw bedrijf kan helpen

teamleader is gespecialiseerd in software die jouw bedrijf beter laat draaien. Denk maar eens aan software voor administratieve doeleinden, urenregistratie, maar ook voor het aanmaken van offertes en facturen. Doordat je dit niet meer helemaal handmatig hoeft te doen bespaar je veel tijd. Deze tijd kun je vervolgens steken in werkzaamheden die jouw bedrijf daadwerkelijk laten groeien, de hoofdzaken in plaats van de bijzaken dus. Bovendien biedt teamleader je veel gratis informatie over ondernemen op hun blog. Het artikel over een goede SWOT-analyse bijvoorbeeld, legt je precies uit hoe je deze uitvoert en wat deze analyse succesvol maakt. Het is duidelijk dat ze bij teamleader precies weten waar ze het over hebben. Doe er dus je voordeel mee en lees alle artikelen die ze reeds geschreven hebben over hoe ook jij succesvol kunt ondernemen. En loop je een beetje vast in je bedrijf? Doe dan zeker die SWOT-analyse die ze aanraden. Met de tips van teamleader heb jij binnen de kortste keren jouw (zakelijke) verhaal weer duidelijk op papier! 

Reageren is niet mogelijk